پنجشنبه ۱۱ تیر ۱۳۸۸ - ۰۷:۲۷
۰ نفر

سیدرضا رحیمی: پیش دانشگاهی - بالاخره روز مسابقه فرارسید و همه کسانی که یک سال تلاش و زحمت کشیده‌اند،‌ در یک آزمون هماهنگ با هم رقابت می‌کنند

از امروز به بعد، با توجه به نتیجه و وضعیت آزمون، آنچه که اهمیت دارد نوع برخورد و رفتاری است که باید داشته باشیم. براین اساس توجه به چند نکته ضروری است.
نکته 1: به‌یاد داشته باشید که زندگی انسان آزمون بزرگی است؛‌ اماکنکور و قبول شدن در آن همه زندگی نیست، بلکه یکی از موفقیت‌هایی است که در طول زندگی می‌توان به آن دست یافت.

نکته 2: نتیجه‌ای که شما می‌گیرید، 90 درصد تحت‌تأثیر عملکرد و وضعیت شما در طول یک سال گذشته است، بنابر این اگر خدای ناکرده نتیجه خوبی نگرفتید، به جای سرزنش بیهوده خود و دیگران، اشکال و نقطه ضعف خود  را پیدا کرده و مصمم باشید که آن را برطرف کنید تا باز گرفتار شکست نشوید.

نکته 3: با توجه به این‌که بارها اعلام شده بیشتر داوطلب‌ها پذیرفته می‌شوند، پس اضطراب قبول نشدن بیهوده است، بنابراین، باید  برای رسیدن به جایگاه خوب تلاش کنید.

نکته 4: اگر تاکنون نسبت به رشته تحصیلی مورد نظر خود فکر نکرده‌اید، زمان بعد از کنکور تا اعلام نتیجه فرصت مناسبی است که در باره رشته‌های خوب از افراد مطلع تحقیق کنید.

نکته 5: در بررسی رشته به چند عامل مهم باید توجه کرد:

5-1 توانایی‌های علمی رشته مورد نظر و توانایی علمی خودتان

5-2 علاقه‌مندی و نیازمندی‌های روحی و روانی خودتان

5-3 نیازمندی‌های جامعه و دورنمای رشته مورد نظر برای اشتغال

و اما سومی‌ها

دوره پیش‌دانشگاهی در چند سال اخیر از اهمیت خاصی برخوردار شده، زیرا تلاش چند ساله  این دانش‌آموزان با توجه به کارکرد و فعالیت آنها در این دوره  به بار می‌نشیند؛ به عبارتی اگر دانش‌آموز متوسطی در این مقطع با تمام توان خود تلاش کند، همچون یک دانش‌آموز ممتاز می‌تواند موفق باشد. با وجود این، توجه به چند نکته الزامی است:
1- زمان این مقطع  از تیر تا تیر است؛ یعنی برخلاف سال‌های گذشته هر دانش‌آموز که 9 ماه با درس و مدرسه درگیر است، در این مقطع این موضوع به یک سال افزایش می‌یابد.
طولانی‌ بودن این زمان موجب می‌شود که برای فعالیت مناسب‌تر و کسب نتیجه بهتر به چند اصل توجه داشته باشیم:

1-1 سلامت روحی و جسمی از جمله مهم‌ترین چیزی است که باید تلاش کنیم در طول یک سال آن را تأمین کرده و با مدیریت درست آن، انرژی جسمی و روحی خود را تنظیم کنیم.

1-2 با برنامه عمل کردن  در طول این یک‌سال علاوه بر جلوگیری از هدررفتن وقت، در ایجاد انگیزه‌ نیز بسیار مؤثر خواهد بود.

1-3 داشتن یک همراه و مشاور خوب در طول این مسیر، گذر از مانع‌ها را لذت‌بخش‌تر می‌کند.

2- حجم مطلب‌هایی که دانش‌آموز در طول این یک‌سال باید مطالعه کند، عبارت است از درس‌های جدید مقطع پیش‌دانشگاهی به‌اضافه درس‌های سه ساله پایه و  تمرین تست. بنابر این کسانی که عادت دارند شب امتحان مطالعه کنند، قطعاً مشکل‌های جدی خواهند داشت.

اما در پایان ذکر چند نکته در باره حجم زیاد مطلب‌هایی که باید مطالعه شود، ضروری است:

2-1 زمان شروع مطالعه برای مقطع پیش دانشگاهی و این که از چه پایه‌ای و با چه روشی آغاز کنیم،  ضروری است و باید از افراد متخصص در این زمینه کمک گرفت.

2-2 به دلیل تعداد زیاد منابع مطالعاتی و گرفتار نشدن در باتلاق کتاب‌های آموزشی، از مشاور  کمک بگیرید.

کد خبر 84020

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز